נתערב שתצליחו

להתערב * להשפיע * לשנות

מנהיגותיות חינוכית - בין התערבות למעורבות

איך להפוך התנגדות לשינוי, להזדמנות לחולל/ליצור כוח, מחולל שינוי?

להנחות ולנהל תרבות שיח דיאלוגית בקבוצות ובארגונים מתוך תחושת ביטחון ובמקצועיות, ולהצליח.

מודל ההליקס

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

כותרת טולטיפ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי קולהע צופעט למרקוח איבן איף.

כותרת טולטיפ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי קולהע צופעט למרקוח איבן איף.

כותרת טולטיפ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי קולהע צופעט למרקוח איבן איף.

כותרת טולטיפ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי קולהע צופעט למרקוח איבן איף.

כותרת טולטיפ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי קולהע צופעט למרקוח איבן איף.

כותרת טולטיפ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי קולהע צופעט למרקוח איבן איף.

לקשור קשרים

אני מאמינה שבכוחו של תהליך התערבות מקצועי ליצור חווית שייכות ותמיכה. תחושה המתבססת על רשת קשרים שמעניקה נינוחות ואמון מצטבר, גם אם מדובר בקשרים אד הוק. וגם אם לא תמיד זה נוח לנו להישאר מחוברים לאחר.ת. בעיקר, כשרעיונות הזולת סותרים או מאיימים על אלה שלנו.
למרות שברוב המקרים רצוי למצוא דרך לייצר דיאלוג ולגשר מעל לקונפליקט, צרכים סותרים או דעה מנוגדת, הרי שבדרך כלל במצבי התנגדות וקונפליקט יש נטיה להתנתק ולפרום קשר. לכן, בעצם הניסיון לחתור לקשר, אנחנו אומרים.ות למעשה לאחר.ת, שהם ראויים לכבוד בסיסי על אף ולמרות דעתם.ן השונה. צעד כזה עשוי להגביר את תחושות האמון, חווית השייכות והרגשת תמיכה.

להחזיק בקשרים

בכוחו של תהליך התערבות מקצועי לחזק ולתחזק את המיומנות ליצור קשרים ולהחזיק בהם בעיקר במצבים קונפליקטואליים. כך, נוכל לעיתים להימנע מלמעוד אל תוך הסדקים שנפערים בתוכנו ברגעים של קושי, מחסום, תסכול וכאב. סדקים אלה נובעים לרוב מתחושת החמצה, ביוש וחווית כישלון, או כתוצאה מעימות עם אחרים.ות. והם נוטים להחליש את כוחנו, ולעיתים גם את יכולתנו לחוות את עצמנו כעצמאים.ות. וכשירות.ים. לכן, דווקא במצבים כאלה, יש ללמוד כיצד להיעזר ולהיתמך.
כדי להימנע מליפול לסדקים, מצוידים בתחושת אמון בכוחנו וביכולתנו, נזדקק לפתח את היכולת לתת אמון בזולת. כלומר, להתאמן בהחזקת הקשרים החיצוניים עם אחרים.ות, ובו זמנית להיתמך גם בקשרים הפנימיים בתוכנו, כך שנוכל לרתום משאבים שקשורים לחוויות ולניסיון עבר שגילמו כוח ויכולת, ולהחזיק בהם.

ליווי אישי

כותרת אלמנט

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית סילט אגמטן. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית סילט אגמטן.
לפרטים מלאים

סדנאות

כותרת אלמנט

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית סילט אגמטן. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית סילט אגמטן.
לפרטים מלאים

הרצאות

כותרת אלמנט

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית סילט אגמטן. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית סילט אגמטן.
לפרטים מלאים

ליווי אישי

כותרת אלמנט

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית סילט אגמטן. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית סילט אגמטן.
לפרטים מלאים

נתערב שתצליחו מאת ד"ר סיגל אופנהיים-שחר
הוצאת מכון מופ"ת, 2019

נתערב שתצליחו

התבוננות מחודשת בהנחיית תהליך התערבותבקרב נערות מאוכלוסיות מתויגות.

הספר "נתערב שתצליחו" קורא תיגר על תכניות לחיזוק נערות מאוכלוסיות מתויגות וקורא לשינוי בתחום. באמצעות מעקב שיטתי אחר תיאור מקרה המבוסס על חוויות של נערות מאוכלוסיות מתויגות שהשתתפו בסדנאות לחיזוק ״שאיפה תעסוקתית״, בחנתי מקרוב את התופעה הרחבה של "התנגדויות" העולות ומובעות בקרב משתתפות למודות אכזבות בתהליכי למידה. שלא כמקובל בעיונים בדיעבד מסוג זה, התמקדתי דווקא במכניזם של ההחמצה (בלי להתפתות ל"סיפורי הצלחות"), בעיקר מנקודת מבטן של מפתחות תוכניות ההתערבות ומנחות התהליכים. בדרכן השופעת כוונות טובות לחזק מסוגלוּת, הן מוצאות את עצמן לא פעם מעוררות עוד חוויות שליליות בקרב המשתתפות.

כעולה מתוך הניתוח הספר מנסה לעמוד על החלופות שיש כדי לעודד את מעורבותן הפעילה של המשתתפות, ולכן מציע פרספקטיבה חדשנית המזמינה את המפתחות והמנחות לבדוק מה חסר בתוכניות ובתהליכי ההתערבות ובאופן שבו הן חוות חוסר שייכות, גם בתוך מעגל שאמור להיות כזה שמזמין לדיאלוג מבוסס קרבה ואמון, שמאפשר לאוכלוסיות המוגדרות כמוחלשות להיתמך מבלי לחוש את עצמן מוחלשות, אף יותר.

לטעמי מדובר בדיון חשוב ורלוונטי לכל העוסקים\ות בעבודה עם נוער מאוכלוסיות מתויגות או בתוכניות התערבות שיטתיות; לכל המעוניינים\ות לעסוק בהנחיה, לזהות מבעי התנגדות ולפתוח צוהר לנתיב של מעורבות; וכמובן לכל המבקשים\ות להרחיב ידע תאורטי בתחום הרווחה והחינוך בתנאים המקדמים למידה מבוססת חוויות מפתח חיוביות. כאשר המנחות שמתערבות בחייהן של הנערות נתפסות כבעלות ברית החותרות לדיאלוג שתפני, ומספקות להן את התחושה שאינן ״מוצר מדף״ מוגדר מראש.

מי אני?

ד"ר סיגל אופנהיים - שחר מרצה חוקרת ואקטיביסטית עם הלך רוח פמיניסטי, מלמדת בתכנית ללימודי מגדר ובחוג לסוציולוגיה, בית ספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן משנת 2010, כמו גם בבית הספר לחינוך וחברה בקריה האקדמית אונו משנת 2016. מחקריה עוסקים בהוראה, בהדרכה ובהנחיה של תהליכי למידה מגוונים המתמקדים בתופעת ההתנגדויות וכן בשילוב הדרכים לביסוס אמון וליצירת הזדמנויות למעורבות פעילה בתהליך הלמידה. מאמריה התפרסמו בכתבי עת מגוונים בחול ובארץ.

מהבלוג

דילוג לתוכן